<html><head><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"></head> <body leftmargin="25" topmargin="20" font face="Verdana" size="2"><b><font face="Verdana" size="2">Danıştay 2. Daire Başkanlığı 2017/55 E. , 2021/4995 K.</font></b><ul><li style="font-family:Verdana;font-size:12;font-weight:bold"></li></ul><ul style="list-style-type: circle;font-family:Verdana;color:#104d96;font-size:12"></ul><br> <b><font face="Verdana" size="2">"İçtihat Metni"</font></b><p align="justify"><font face="Verdana" size="2"> T.C.<br>D A N I Ş T A Y<br>İKİNCİ DAİRE <br>Esas No : 2017/55<br>Karar No : 2021/4995<br><br>DAVACI : ... adına ... Sendikası (...)<br>VEKİLİ : Av. ...<br><br>DAVALILAR : 1- ...Bakanlığı<br>VEKİLİ : Hukuk Müşaviri ... <br> <br> 2- ...Valiliği <br>VEKİLİ : Av. ...<br> <br>DAVANIN KONUSU :<br>1. Ankara ili, Çankaya ilçesi, ...Mesleki ve Teknik Lisesinde Elektrik-Elektronik Tek./Elektrik Öğretmeni olarak görev yapan davacının, ihtiyaç fazlası öğretmen olarak Ankara ili, Kahramankazan ilçesi, ...Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesine atanmasına ilişkin ...günlü, ...sayılı işlemin,<br>2. Yukarıda belirtilen işlemin dayanağı konumundaki, 17/04/2015 günlü, 29329 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin "İhtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerin yer değiştirmeleri" başlıklı 53. maddesinin 3. ve 5. fıkralarında aile birliği mazeretine yer verilmemesine ilişkin eksik düzenlemenin iptaline karar verilmesi istenilmektedir.<br><br>DAVACININ İDDİALARI :<br>Davacı tarafından; norm kadro fazlası olduğunun belirlenmesi ve naklen atama tercihinde bulunmaması üzerine, Milli Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün "İhtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenler" konulu 19/09/2016 günlü, 2016/19 sayılı Genelgesi uyarınca, resen naklen atamasının yapıldığı; dava konusu naklen atama işlemi tesis edilirken eşinin Ankara ili, Çankaya ilçesinde, özel bir şirkette görev yapmakta olduğunun dikkate alınmadığı, Anayasa'nın 41. maddesinde; İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi'nin 16. maddesinin 3. fıkrasında; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 72. maddesinin 2. fıkrasında; Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına Dair Yönetmelik'in 9. ve 12. maddelerinde, ailenin korunmasına ve eş durumu mazeretine dayalı naklen atamaya ilişkin düzenlemeler bulunmasına karşın, dava konusu işlemin dayanağı olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin 53. maddesinin 3. ve 5. fıkralarında aile birliği mazeretine yer verilmemesinin hukuka aykırı olduğu; söz konusu düzenlemenin davalı idareye, norm kadro fazlası olan öğretmenleri, norm kadro açığı olan herhangi bir ilçedeki okullara atama yetkisi verdiği; dayanağı olan düzenleme açıkça hukuka aykırı olan dava konusu işlemin de hukuka aykırı olduğu; Çankaya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından okullara gönderilen, 26/09/2016 gününe kadar süreli e-posta talimatında, norm kadro güncelleme döneminde bulunulmadığından, sınıfı olan, derse giren ve norm kadro güncellemelerinde normu artacak olan okullarda görev yapan öğretmenlerin norm kadro fazlası olarak gösterilmeyebileceğinin belirtilmesine ve davacının belirtilen koşulları taşımakta olmasına karşın, norm kadro fazlası olarak belirlendiği; "Norm Kadro Fazlası Öğretmenlerin Başvuru ve Atama İşlemleri" başlıklı kılavuzda 03/10/2016 günü saat 12:00'ye kadar başvuru süresi tanınmış ve (9) ilçe seçimine izin verilmiş iken, sürenin saat 17:00'ye kadar uzatıldığı ve (25) ilçe seçimi yapılması imkanı verildiği, davacının süre uzatımından haberdar olmaması nedeniyle tercihte bulunamadığı; ayrıca, davacının naklen atamasının yapıldığı okulda, branşında norm kadro fazlası öğretmen bulunduğu, norm kadro açığı bulunmayan eğitim kurumuna naklen atama yapılmasında da hukuka uyarlık bulunmadığı ileri sürülmüştür.<br><br>DAVALI İDARELERİN SAVUNMALARI :<br>...Bakanlığının Savunması :<br>Davalı idarelerden Milli Eğitim Bakanlığı tarafından; norm kadro fazlası olarak belirlenen davacının, atama tercihinde bulunmaması üzerine resen naklen atamasının yapıldığı, dava konusu Yönetmelik'in 53. maddesinin 1. fıkrasında, düzenleme kapsamında bulunan öğretmenlerin atamalarının, mazeretleri ile tercihleri dikkate alınmak suretiyle yapılacağının belirtildiği, bahse konu düzenlemede sadece aile birliği mazeretine değil, sağlık, can güvenliği gibi diğer mazeret türlerine de yer verildiği, bu bağlamda eksik düzenlemeden bahsedilemeyeceği belirtilerek, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.<br>...Valiliğinin Savunması :<br>Davalı idarelerden Ankara Valiliği tarafından; davanın süresinde açılmadığı; davacının görev yaptığı eğitim kurumundaki ders yüklerinin, oluşturulan komisyon tarafından belirlenerek tutanak altına alındığı ve 08/10/2015 tarihinde tüm öğretmenlere e-posta ile duyurularak, öğretmenlerin, varsa itirazlarını bildirmelerinin istendiği, davacı da dahil hiçbir alan öğretmenin belirlenen ders yüklerine itiraz etmediği, bu bağlamda, davacının branşı için belirlenen (310) saat ders yükünün sisteme girilerek (7) öğretmen norm kadrosunun belirlendiği, ders yükünde herhangi bir değişiklik ve belirlenen ders yüküne ilişkin itiraz olmaması üzerine 17/05/2016 günlü Norm Kadro Tespit Çizelgesinde de değişiklik yapılmadığı; belirlenen norm kadro sayısına göre, eğitim kurumunda görev yapan, branşındaki (12) öğretmen arasında en düşük hizmet puanına sahip olan davacının norm kadro fazlası olduğunun davacıya tebliğ edildiği ve Milli Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün 20/09/2016 günlü, 2016/19 sayılı Genelgesi'nde belirtilen süre ve koşullar çerçevesinde herhangi bir atama tercihinde bulunmayan davacının naklen atamasının resen gerçekleştirildiği; dava konusu Yönetmelik'in 53. maddesinin 1. fıkrasında, düzenleme kapsamında bulunan öğretmenlerin atamalarının, mazeretleri ile tercihleri dikkate alınmak suretiyle yapılacağının belirtildiği, bahse konu düzenlemede sadece aile birliği mazeretine değil, sağlık, can güvenliği gibi diğer mazeret türlerine de yer verildiği, bu bağlamda eksik düzenlemeden bahsedilemeyeceği belirtilerek, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.<br><br>DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : ...DÜŞÜNCESİ : Dava konusu düzenleme üst hukuk normlarına ve kamu hizmetinin gereklerine uygun olduğundan ve davacının ihtiyaç fazlası öğretmen olarak naklen atanmasına ilişkin işlem, hukuka uygun olduğu değerlendirilen bahse konu düzenleme çerçevesinde tesis edildiğinden, davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmüştür. <br><br>DANIŞTAY SAVCISI : ...<br>DÜŞÜNCESİ : Dava; Ankara ili, Çankaya ilçesi, ...Mesleki ve Teknik Lisesinde Elektrik-Elektronik Tek./Elektrik Öğretmeni olarak görev yapan davacının, ihtiyaç fazlası öğretmen olarak Ankara ili, Kahramankazan ilçesi, Kazan ...Meleki ve Teknik Anadolu Lisesine atanmasına ilişkin 17/10/2016 tarih ve 1256 sayılı işlem ile bu işlemin dayanağı olan 17/04/2015 tarih ve 29329 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin "İhtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerin yer değiştirmeleri" başlıklı 53. maddesinin 3. ve 5. fıkralarında aile birliği mazeretine yer verilmemesine ilişkin eksik düzenlemenin iptali istemiyle açılmıştır.<br>2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın Yönetmelikler başlıklı 124. maddesinde; Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabileceği öngörülmüştür.<br>17/04/2015 tarih ve 29329 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin 53. maddesinin 1. fıkrasında; eğitim kurumunun ya da bölümün/eğitim kurumunda uygulanmakta olan mesleki ve teknik eğitim alanının kapanması, program değişikliği, Bakanlığın öğretmenliğe atanacakların tespitine ilişkin kararıyla ders/alan kaldırılması ya da norm kadro esasları gereğince yapılacak düzenlemeler sonucu öğretmen fazlalığı oluşması hâlinde; eğitim kurumunun ya da bölümün kapatılması veya program değişikliği sonucunda bu eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerin, yeni eğitim kurumu açılarak öğrencilerin taşınması hâlinde bu eğitim kurumlarına, öğrenci azlığı nedeniyle kapatılan eğitim kurumlarında ya da bölümlerde görevli olanların ise açık norm kadro bulunması hâlinde öncelikle öğrencilerin taşındığı eğitim kurumları olmak üzere il içinde alanlarında ihtiyaç duyulan eğitim kurumlarına mazeretleri ve tercihleri de dikkate alınmak suretiyle atanacakları öngörülmüş olup, 3. fıkrasında ise, öğretmenlerden; herhangi bir nedenle istihdam alanı daralanlar ile görevli oldukları eğitim kurumlarında alanlarında norm kadro sayısı azalanlar, hizmet puanı üstünlüğüne göre yapılacak değerlendirme sonucunda hizmet puanı en az olandan başlamak üzere norm kadro fazlası olarak belirleneceği, norm kadro fazlası olarak belirlenen öğretmenlerin; öncelikle görevli oldukları yerleşim yerindeki ya da ilçedeki eğitim kurumları olmak üzere il içinde alanlarında norm kadro açığı bulunan eğitim kurumlarına tercihleri de dikkate alınarak hizmet puanı üstünlüğüne göre atanacakları, aynı maddenin 5. fıkrasında da, bu madde kapsamında il içinde yapılan atamalarla fazlalığın giderilememesi durumunda fazlalığın, il içinde zamana bağlı olmaksızın yapılacak yer değiştirmelerle giderileceği, bu şekilde yapılacak yer değiştirmelerin, duyurusu yapılan eğitim kurumlarına öğretmenlerin tercihleri de dikkate alınarak hizmet puanı üstünlüğüne göre yapılacağı, fazla konumdaki öğretmenlerden herhangi bir kuruma atanmak üzere başvuruda bulunmayanlar ile tercihlerine atanamayanların görev yerlerinin, il içinde valiliklerce resen belirleneceği kuralını taşımaktadır.<br>Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumların Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik'te norm kadro, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında bulunması gereken yönetici ve öğretmen sayısı olarak tanımlanmış, 24. maddesinde ise, eğitim kurumlarının norm kadrolarının, elektronik ortamdaki mevcut veri tabanı esas alınarak eğitim kurumu müdürlüğü, ilçe millî eğitim müdürlüğü ve il millî eğitim müdürlüğünün sıralı teklifi üzerine belirleneceği kuralına yer verilmiştir.<br>Öğretmen ihtiyacının karşılanması amacıyla personel istihdam sistemine ilişkin olan bu düzenlemeler, her okul ve kurumda eğitim ve öğretim hizmetinin gerekli ve yeterli personelce yürütülmesi, personel boyutunda atıl kapasitenin yaratılmaması, var olan atıl kapasitenin ihtiyaç duyulan okul ve kurumlara yönlendirilerek verimliliğe dönüştürülmesini temel ilke olarak kabul etmektedir.<br>Dava konusu olan düzenlemenin "Kadro Fazlası Öğretmenlerin Yer Değiştirmeleri" başlıklı 53. maddesinin 3. ve 5. fıkralarında, öngörülen değerlendirme kriterlerinin objektif ve nesnel nitelikte olduğu, personel boyutunda atıl kapasitenin yaratılmaması, verimliliğe dönüştürülmek suretiyle eğitim ve öğretim hizmetlerinin daha etkin yürütülmesinin amaçlandığı anlaşılmakla, düzenlemede hizmet gerekleri yönünden hukuka aykırılık görülmemiştir.<br>Dava dosyasının incelenmesinden, Milli Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün 19/09/2016 tarih ve 2016/19 sayılı Genelgesi uyarınca, 15/07/2016 tarihinden sonra oluşan öğretmen ihtiyacının karşılanmasının, ihtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerin gereksinim bulunan eğitim kurumlarına atanmaları suretiyle giderileceğinin duyurulması üzerine, eğitim kurumlarında norm kadro fazlası durumunda bulunan öğretmenlerin saptandığı ve davacının da bu belirlemeler dahilinde atamasının yapıldığı anlaşılmakla, bireysel işlem yönünden de hukuka aykırılık bulunmadığı anlaşılmıştır.<br>Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerekeceği düşünülmüştür.<br> <br>TÜRK MİLLETİ ADINA<br><br> Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, davalı idarelerden Ankara Valiliğinin, davanın süresi içerisinde açılmadığı yolundaki usule ilişkin itirazı yerinde görülmeyerek gereği görüşüldü:<br><br>MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :<br>Davacının, Elektrik-Elektronik Tek./Elektrik Öğretmeni olarak görev yaptığı Ankara ili, ... ilçesi, ... Mesleki ve Teknik Lisesinin, branşındaki öğretmen norm kadrosu, 17/05/2016 günlü işlemle, (310) saat ders yüküne karşılık (7) belirlenmiş, söz konusu eğitim kurumunda görev yapan (12) öğretmen arasında en düşük hizmet puanına sahip olan davacı, norm kadro fazlası olarak belirlenerek, Milli Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün "ihtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenler" konulu 19/09/2016 günlü, 2016/9 sayılı Genelgesi uyarınca, naklen atanma tercihinde bulunmaması üzerine, Ankara Valiliğinin ...günlü, ...sayılı işlemiyle, Ankara ili, ... ilçesi, ... Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesine atanmıştır. <br>Bunun üzerine davacı, bahse konu işlem ile işlemin dayanağı olan, 17/04/2015 günlü, 29329 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin "İhtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerin yer değiştirmeleri" başlıklı 53. maddesinin 3. ve 5. fıkralarında aile birliği mazeretine yer verilmemesine ilişkin eksik düzenlemenin iptali istemiyle görülmekte olan davayı açmıştır.<br><br>İNCELEME VE GEREKÇE : <br>İlgili Mevzuat: <br>Dava konusu düzenlemenin yürürlüğe girdiği 17/04/2015 günü itibarıyla yürürlükte olan haliyle Anayasa’nın 124. maddesinde, (Mülga) Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabileceği hüküm altına alınmıştır.<br>652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 36. maddesinde; "Bakanlık görev, yetki ve sorumluluk alanına giren ve önceden kanunla düzenlenmiş konularda idarî düzenlemeler yapabilir." hükmüne yer verilmiş olup, aynı Kanun Hükmünde Kararname'nin 38. maddesinde de; "(1) Kadroların tespiti, ihdası, kullanımı ve iptali ile kadrolara ilişkin diğer hususlar, 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre düzenlenir. (2) Bakanlığa tahsis edilmiş bulunan serbest kadrolar; Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınarak Bakanlık tarafından hazırlanan yönetmelikte belirlenen norm kadro sayılarına uygun olarak öğretmen kadroları dışındaki kadrolar merkez ve taşra birimlerine, öğretmen kadroları ise branşlar esas alınarak okul ve kurumlara dağıtılır. Dağıtım cetvellerinin vizesine ilişkin usûl ve esaslar yönetmelikte düzenlenir..." hükmüne yer verilmiştir.<br>Keza, 25/06/1983 günlü, 18088 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına Dair Yönetmelik'in 9. maddesinde; "Yer değiştirme suretiyle atanmalar, Devlet Memurlarının dengeli bir şekilde dağılımını sağlamak için öğrenimi, uzmanlığı, iş tecrübesi, mesleki bilgisi gibi özellikleri ile boş kadro durumu gözönünde bulundurularak kurumlarınca hazırlanan bir plan dahilinde yapılır.<br>İlgili mevzuatı uyarınca zorunlu yer değiştirmeye tabi tutulan eğitim ve öğretim hizmetleri sınıfı, mülki idare amirliği hizmetleri sınıfı, jandarma hizmetleri sınıfı, sahil güvenlik hizmetleri sınıfı ve emniyet hizmetleri sınıfına giren memurlar, Türk Silahlı Kuvvetlerine mensup subay ve astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar ile hakim ve savcıların görev süresiyle sınırlı olmak üzere atandıkları yere, memur olan eşinin atanmasında mevzuatı uyarınca yürürlüğe konulan norm kadro sayılarına ilişkin hükümler uygulanmaz." hükmü yer almıştır.<br>17/04/2015 günlü, 29329 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin 49. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde; "Öğretmenlerin; aile birliği, sağlık, can güvenliği mazeretlerine veya engellilik durumuna bağlı yer değiştirmeleri hakkında, Devlet Memurları Kanunu ile Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak;<br>a) Aile birliği mazeretine bağlı yer değiştirme, her iki eşin de öğretmen olması ve bu kapsamda yer değiştirmek istedikleri yerlerde alanları itibarıyla öğretmen ihtiyacı bulunmaması durumunda, istemeleri hâlinde her ikisinin de alanları itibarıyla öğretmen ihtiyacı bulunan ile/ilçeye atanmaları suretiyle gerçekleştirilebilir."; 53. maddesinin 3. fıkrasında; "Öğretmenlerden; herhangi bir nedenle istihdam alanı daralanlar ile görevli oldukları eğitim kurumlarında alanlarında norm kadro sayısı azalanlar, hizmet puanı üstünlüğüne göre yapılacak değerlendirme sonucunda hizmet puanı en az olandan başlamak üzere norm kadro fazlası olarak belirlenir. Hizmet puanının eşitliği hâlinde sırasıyla; öğretmenlikteki hizmet süresi daha az olan, öğretmenliğe daha sonra başlayan norm kadro fazlası olarak belirlenir. Hizmet puanlarının hesabında yer değiştirme başvurularının son günü esas alınır. Norm kadro fazlası olarak belirlenen öğretmenler; öncelikle görevli oldukları yerleşim yerindeki ya da ilçedeki eğitim kurumları olmak üzere il içinde alanlarında norm kadro açığı bulunan eğitim kurumlarına tercihleri de dikkate alınarak hizmet puanı üstünlüğüne göre atanır." ve 5. fıkrasında; "Bu madde kapsamında il içinde yapılan atamalarla fazlalığın giderilememesi durumunda fazlalık, il içinde zamana bağlı olmaksızın yapılacak yer değiştirmelerle giderilir. Bu şekilde yapılacak yer değiştirmeler, duyurusu yapılan eğitim kurumlarına öğretmenlerin tercihleri de dikkate alınarak hizmet puanı üstünlüğüne göre yapılır. Fazla konumdaki öğretmenlerden herhangi bir kuruma atanmak üzere başvuruda bulunmayanlar ile tercihlerine atanamayanların görev yerleri, il içinde valiliklerce resen belirlenir. (Ek cümle:RG-8/9/2016-29825) Ancak ilgili mevzuatına göre alınan sağlık kurulu raporunda en az yüzde kırk oranında engelli olduğu belirtilen öğretmenler ile ağır engelli raporlu eşi veya bakmakla yükümlü olduğu birinci derece kan hısımları bulunan öğretmenlerden norm kadro fazlası konumunda bulunanlar, engellilik durumlarının devamı süresince resen görev yeri belirlemeden istisnadır." yolunda düzenleme yapılmıştır.<br>Milli Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün "İhtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenler" konulu 19/09/2016 günlü, 2016/19 sayılı Genelgesi'nde, Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin “İhtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerin yer değiştirmeleri” başlıklı 53. maddesine yer verilmek suretiyle, Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik'in 9. maddesi hükmü de dikkate alınarak, ihtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerden, tercihte bulunanların başvurularının 23/09/2016 tarihine kadar alınacağı, en fazla 25 eğitim kurumu tercih etme hakkı verilmek üzere, tercihleri dikkate alınarak, hizmet puanı üstünlüğüne göre, il içinde atama yapılacağı, tercihlerine atanamayanlar ile tercihte bulunmayanların, hizmet puanı en fazla olandan başlamak üzere, öncelikle görev yapmakta oldukları ilçe içinde, bunun mümkün olmaması durumunda ise hizmet puanı en az olandan başlamak üzere görev yapmakta oldukları il içinde re'sen, atamaların 26/09/2016 tarihine kadar Valiliklerce yapılacağı yolunda düzenlemelere yer verilmiştir.<br><br>Dava konusu Yönetmelik'in "İhtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerin yer değiştirmeleri" başlıklı 53. maddesinin 3. ve 5. fıkralarında aile birliği mazeretine yer verilmemesine ilişkin eksik düzenleme iddiasının incelenmesi:<br>Bahse konu Yönetmelik hükümleri ile norm kadro fazlası olarak belirlenen öğretmenlerin, öncelikle görevli oldukları yerleşim yerindeki ya da ilçedeki eğitim kurumları olmak üzere, il içinde alanlarında norm kadro açığı bulunan eğitim kurumlarına, tercihleri de dikkate alınarak, hizmet puanı üstünlüğüne göre atanacakları, fazla konumdaki öğretmenlerden herhangi bir kuruma atanmak üzere başvuruda bulunmayanlar ile tercihlerine atanamayanların görev yerlerinin ise, il içinde valiliklerce resen belirleneceği yolunda düzenleme yapılmıştır.<br>Yasal düzenleme ve dava konusu Yönetmelik hükümleri bir bütün olarak değerlendirildiğinde, norm kadro uygulamasının, kamu hizmetinin aksamasına sebebiyet vermeyecek şekilde gerekli ve yeterli sayıda personel tarafından yürütülmesinin sağlanması, atıl kapasite oluşturulmaması anlayışından doğduğu, uygulama ile gereksiz büyümenin önlenmesinin amaçlandığı anlaşılmaktadır.<br>Bu bağlamda, norm kadro fazlası olarak belirlenen öğretmenlerin, öncelikle tercihleri dikkate alınmak ve görevli oldukları yerleşim yerindeki ya da ilçedeki eğitim kurumları olmak üzere, il içindeki norm kadro açığı bulunan eğitim kurumlarına, hizmet puanı üstünlüğüne göre, naklen atanmalarına yönelik dava konusu düzenlemede, kamu yararı, hizmet gerekleri ve üst hukuk normlarına aykırılık görülmemiştir.<br><br>Dava konusu bireysel işlemin incelenmesi:<br>Milli Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün 19/09/2016 günlü, 2016/19 sayılı Genelgesi'nde, ihtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerden, tercihte bulunanların başvurularının 23/09/2016 tarihine kadar alınacağı, en fazla (25) eğitim kurumu tercih etme hakkı verilmek üzere, tercihleri dikkate alınarak hizmet puanı üstünlüğüne göre il içinde atama yapılacağı, tercihlerine atanamayanlar ile tercihte bulunmayanların, hizmet puanı en fazla olandan başlamak üzere, öncelikle görev yapmakta oldukları ilçe içinde, bunun mümkün olmaması durumunda ise hizmet puanı en az olandan başlamak üzere görev yapmakta oldukları il içinde resen, 26/09/2016 tarihine kadar atamaların Valiliklerce yapılacağı yolunda düzenlemelere yer verildiği anlaşılmaktadır.<br>Bu durumda; görev yaptığı eğitim kurumunda norm kadro fazlası olarak belirlenen ve anılan Genelge'de belirtilen süre ve koşullar çerçevesinde herhangi bir atama tercihinde bulunmayan davacının, yukarıda belirtilen mevzuat çerçevesinde naklen atanmasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmemiştir. <br><br>KARAR SONUCU :<br>Açıklanan nedenlerle;<br>1. 17/04/2015 günlü, 29329 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin "İhtiyaç ve norm kadro fazlası öğretmenlerin yer değiştirmeleri" başlıklı 53. maddesinin 3. ve 5. fıkralarında aile birliği mazeretine yer verilmemesine ilişkin eksik düzenlemenin iptali istemi yönünden DAVANIN REDDİNE,<br>2. Davacının, ihtiyaç fazlası öğretmen olarak Ankara ili, Kahramankazan ilçesi, ...Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesine atanmasına ilişkin ...günlü, ...sayılı işlemin iptali istemi yönünden DAVANIN REDDİNE,<br>3. Aşağıda dökümü yapılan ...TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına ve Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen ...TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine, artan posta ücretinin davacıya iadesine,<br>4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 16/12/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.<br><br> <br><br></font></p></body></html>
,ÖĞRETMEN ATAMA